Followers

fb followers

私のブログへようこそ

myspace comments

myspace comments

Percaya kpd Tuhan,Bsyukur bhw manusia slalu dberikan yg tbaik,sesuai yg dlakukan oleh manusia itu sendiri, x perlu bkeras hati,DIA akan mberikan dsaat yg tepat apa yg hambaNya perlukan, Tidak harus dsaat ini,masih ada esok hari.....

13 April 2017

KITA DAN SYUKUR..

..
Sis Azyu ada terbace satu nukilan dr hamba Allah ni.. Memang betulla kata dia.. Bila kita nak berubah, cara terbaik adalah pandang salah diri dlu. Barulah kita mampu betulkan lepas tu. Kalo asyik pandang kesalahan org lain, sampai ke sudah pun kita takkan mampu ubah diri. Sbb kita sibuk nak ubah orang lain..
Kita tak boleh ubah arah angin, tapi kita boleh tetapkan arah layar kita. Nak jadi baik, cari salah sendiri dlu. Lihat kelemahan diri dlu. Kat situ kita tau kat mane tentang diri kita yg kita nak baiki..
Kita ni dlm hidup slalu tak bersyukur. Kita slalu pandang kat atas. Ada kereta pun kite merungut, kata kereta kecik, panas, buruk, tak selesa. Padahal bape ramai manusia yg masih tpaksa bawak motor, tpaksa kayuh basikal, tpaksa jalan kaki sbb x mampu. Lebih sedih mereka tpaksa angkut anak² kecil yg bilamana ujan, kebasahanlah. Bila panas, berteriklah di bawah cahaya matahari..
Ada rumah pun kite merungut rumah kecik, sempit, tak cantik sedangkan bape ramai gelandangan yg cuma mampu tidur berbumbungkan atap jambatan je. Kalau ujan ribut takde dinding yang melindungi mereka dari dinginnya angin malam. Tido pun lapik kotak yg jadi bahan buangan org..
Ada kerja plak merungut. Itu tak kena, ini tak cukup.. semua tu hanya keinginan semata sdgkan bape ramai lagi kat luar sana yg dambakan gaji yg kita ada, sbb dorang keje pagi ptg siang dan mlm demi sesuap nasi, tapi masih x mampu jgk suap perut sendiri..
Ada suami macam² tak kena. Suami tak paham kita, suami tak cukup bertanggungjawab, suami tak itu, suami tak ini. Tapi suami masih sediakan tempat tinggalkan? Mkn pakai wlupun tak mewah, tapi masih ada kan? so nape tak bsyukur? Sbb jiwa kita imannya lemah. Ada ramai wanita kat luar yg menderita dipukul dek suami, suami mkn dadah, suami ada pempuan simpanan, suami jd biawak hidup..Semua ni sbbnya hanya satu. Sbb nilai syukur dlm diri terlalu sdikit. Slalu sibuk nak pandang pd apa yg kita takde. Tapi tak pernah nak pandang pd apa yg kita ada. Carilah, walau cuma satu kebaikan yg dia ada, selaklah helaian demi helaian kebaikan yg dia pernah buat. Sbb kita manusia ni,.. kalau nak cari keburukan, ditengah² lautan kebaikan pun kita ttp sibuk cari kelemahan org lain. Lupa nak cermin diri. Betul ke betul?☺☺
Pandang dlm diri, dan ingatlah bhw idup ni satu perjalanan. Jatuh dan bangun itu adalah hukum alam. Kita belajar berjalan dan kita akn terjatuh. Kita belajar berlari kita akan terjatuh lagi hingga luka berdarah. Kita belajar terbang dan terjatuh lagi ke sekian kali. Hingga sayap pun patah. Tapi bangunlah dgn gagah. Belajar lagi berjalan, teruskan berlari dan akhir nanti kita akan mampu terbang tinggi. Luka akan sembuh dengan perjalanan masa, yakinlah..
Jangan cuba jadi orang lain. Jadilah diri sendiri. Sebab Allah dah cipta kita ni sebaik² kejadian. Semuanya istimewa dan cukup sempurna..Allahu..
#akumanusiatidaksempurna
#namunakutetapbersyukurdenganapayangada
#prayforpalestine
#prayforsyria

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails