Followers

fb followers

私のブログへようこそ

myspace comments

myspace comments

Percaya kpd Tuhan,Bsyukur bhw manusia slalu dberikan yg tbaik,sesuai yg dlakukan oleh manusia itu sendiri, x perlu bkeras hati,DIA akan mberikan dsaat yg tepat apa yg hambaNya perlukan, Tidak harus dsaat ini,masih ada esok hari.....

12 November 2015

Dengkikah kite??

benda bertahun ada dalam almari, tak pernah sekali pun kita nak pakai. tak pernah kena gaya. tak pernah rasa
sesuai. kita nak buang. adik nampak-- dia nak. adik pakai nampak cantik. kita mintak balik..dengki.
selalu, kan, macam ni?
.
kita cuma nak benda yg kita dah lama tak nak bila orang nak dia. selama hak kita-- harammm kita peduli. bila ada yang sudi? tiba-tiba pulak kita nak kembali.
.
kan?
.
kita tak suka tengok orang lebih. kita tak seronok bila orang
bahagia. kita selalu rasa kita lebih tahu layak-tak-layak
seseorang itu hanya kerana kita fikir kita baca karektor dia makanya kita tau.
.
kita selalu lupa;
hati manusia, kejahatan dan kebaikan manusia, dosa dan
pahala-- semunya tuhan punya kerja.
.
kita dengki tengok senyuman orang. kita pertikai kenapa.
kita dengki tengok amannya orang. kita isukan bagaimana.
.
sebab hakikatnya kita nampak yg kurang adalah kita.
.
orang yg mempunyai lebih takkan berdengki. persoalannya:
apa yang lebih dan apa yang tak cukup lagi. itu saja.
.
dan kita biasanya buta dengan apa yang kita ada--
selalunya berkehendak benda yang bukan hak kita.
.
kerana itu ada orang lebih kaya yg berdengki sama orang
papa. didengkikan bukan jumlah wang-- tapi kebahagiaan si
papa miliki walau hidupnya di dalam kurang.
.
kita cuma nak bila kita tak ada.
itu biasa.
.
nampak org pakai iphone, kita pun nak. bila dah dapat--
selamba dicampak2. kita cuma sayang perkara yang kita tak
pernah ada.
.
biasa.
.
ada banyak jenis dosa dalam dunia. dosa dgn ﺍﻟﻠﻪ itu mudah
lunasnya. sesama manusia itu lain ceritanya.
.
apakah ubat dengki?
.
mendoakan kebaikan sesama kita. mengikhlaskan bahagia
untuk semua.
.
sayang sesama manusia. lihatkan kita semua adalah satu.
jadikan kebahagiaan orang kebahagiaan kita. lupakan
betapa kita ini sekadar individu.
.
sentiasa beringat: ﺍﻟﻠﻪ itu adil. dan merasakan orang lebih
dari kita dan kita kurang dari semua itu dosa. adalah
mustahil untuk ﺍﻟﻠﻪ tidak sama rata.
.
kita sentiasa ada lebih di mana2 orang kurang--
sama juga orang sentiasa ada lebih di mana2 kita kurang.
.
try to be happy for others. insyaAllah, bila semua
lakukannya-- bila others be happy for us jua-- dunia jadi
lebih bahagia.

Copypaste dr FJ



0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails