Followers

fb followers

私のブログへようこそ

myspace comments

myspace comments

Percaya kpd Tuhan,Bsyukur bhw manusia slalu dberikan yg tbaik,sesuai yg dlakukan oleh manusia itu sendiri, x perlu bkeras hati,DIA akan mberikan dsaat yg tepat apa yg hambaNya perlukan, Tidak harus dsaat ini,masih ada esok hari.....

06 February 2013

EXPRESSION OF FEELINGS_3

satu hari ada shbt tanye.. " hei yu,y u x cont.keje?rugi laa wei,kita blajo susoh2,dpt grad course yg dlm list killer course,tp u biar camtu je,simpan "anugerah" tu dlm muzium la, dhla susah nak dpt keje bidang ni,u buang camtu je..ko betul2 x tringin nak cont keje ke?kalo nk aku bleh tlg tp bkn tmpat ko la,area kl-pj" i jawab " ishhh xpela n*****, xnk la keje jauh2,tggal suami ank2,xde guna kawen kena duk jauh dr suami,lbih2 lg dhde ank2,kalo xde tu lainla jgk,tu pun kena fikir byk kali jgk tu,xpela,dh mgkin bkn rezki aku ngn bidang ni".. kwn jawab " hmmm..aku nk tolong hang je,mgkin btul ckp ko,aku ni single lg mgkin xfikir sgt,hmmm..aku fhm,aku fhm" ..
hmmm.. sebenarnyekan jauh di sudut hati ni teringin sangat kembali bekerja lebih2 lg d bidang itu x pun nk further study..dlu tpakse tolak tawaran further study bila tfikir suami n anak2 terus hati ini sayu...sayu sgt2.. org lain x fhm keadaan ini,lain org lain pendapat n lain juga dapat suami.macam adik bradik jgk,setiap adik bradik mpnyai prangai berbeza2,bukan sumenya sama, ada yg baik, garang, lurus, bmasalah n mcm2 lagi..tp yang pasti buat masa ni mr.sweetheart sorg "lelaki melayu trakhir,klasik..kalo bleh dia nak bini dia duk umah jg umahtangga n anak2..kalo nk keje dh de syarat2nye tmasukla gaji,n bleh bhgikan ms utk dia n anak2,keje pun xleh jauh..
penah stu hari pnah dtawarkn keje tp gj serendah rm1k,mr.sweetheart x benarkan,dia kate kalo gj byk tu pdan dpt byr utk pjaga anak2,keje mesti tmbh pbelanjaan lg,stakat gj dpt byk tu hanya sari je duk byr jg anak2,minyk,etc,..baik jg anak2,sama je yang..huhu..itula jwpn mr.sweetheart..
tapi kalo org tanye aku or bgtau aku psl keje,aku ok je,bila ckp psl gj kalo bgtau gj bape2,bila aku kata " tgkla,xpela,nnt kena tnye madi" org akan cop " ishkk dia ni,nak gj tggi2,ishkkk dia ingt sng ke nk dpt keje kt cni n bla bla bla" padahal org x tau yg aku ni milik org yg bnama suami,so aku kenalah minta izin dia,ikut syarat dia,kalo aku bkn milik sape2 sngla kejenye n aku sedikit pun x kesah bape dpt gj,yg penting hepi ngan keje tu n sesuai ngan diri.. masalahnya aku ni dh jd bini org,..jd nak xnak kena minta keizinan dari dia,azyu xnak d cop bini derhaka,xnak susah masuk syurga sbb ni,rugi hidup kat dunia ni bila xikut carahidup islam..rugi-rugi,,dpt syurga dunia dgn taraf n kmewahan tp xdpt syurga akhirat sbb x ikut syariatNya..aku xnk,aku xnak..Astaghfirullah...
Sbb tu aku skrg x kesah ape org nak kate azyu rugi ke,azyu ni b*d**hla,azyu ni berlagakla nak gj mahal2,azyu ni itu,azyu ni ini,belajar tinggi2 duk ceghok dapur..cuma rs sedih sebab org x fhm erti pngorbanan ni..xpe la,aku x kesah..x kesah..janji pngorbanan ni mdapat keredhaan suami n Allah.. pernah suatu ketika kami salahfhm hanya kerana isu keje.. kami sama2 terasa hati, pabila masa tu mr.sweetheart mungkin terasa hati ngan kata2ku yg xde insurans ngungkit psl keje,dia akhirnye dgn nada kecewa n mungkin terasa spt dia xde ape2 mluahkan, " kalo azyu kata n fikir camtu,ikutla,abg dah xhalang azyu lg nak keje ke kalo azyu rs azyu boring duk umah,boring jg anak2,..azyu buatla ape yg azyu nak,azyu rs azyu boleh buat ape aje,boleh buat azyu rs puas,rasa bebas..ikutla..azyu nak cri keje carila.." aku,tsentap n terasa kecil hati jg akn kate2nye,spt dia x memahami akn luahanku itu..aku cuma diam time tu..sediam2nye..cuma btakung air mata tertahan..dlm hati,napela abg x fhm..atau adakah aku tsalah utk memberi kefahaman pdnya? Xpela.. sbenarnya d sebabkan kate2 org mbuatkan aku mngeluarkan kate2 tu.. terasa diri ini tcabar..  Tapi,lama2 bila aku baca motivasi2 buat aku kembali balik pd keadaan asal,rs bsalah pd mr.sweetheart,lupa bhw semua ni ada hikmahnye,Allah mahu mlindungiku dari dosa2 mata,dosa2 jiwa,hidup bukn utk mcari harta dunia semata2,tgjawab pd suami n anak2 lbih penting..ilmu bleh dcari dgn teknologi2 yg ada,anak2 tjaga,kperluan suami dpt laksana n mcm2 lagi,mngapa aku perlu bfikiran sempit? Bila byk fikirkan ttg duit n harta,jiwa jd tamak..lupa suami adalah yg tpenting dlm hidup,syurga d tgn suami..Alhamdulillah,aku tsedar balik.. xpela aku berkorban sume ni,harap2 dapt tbalas d sana nanti.. Hanya satu shj caranye utk aku dpt bekerja n dlm masa yg sama dpt jg umahtangga,keperluan anak2 n suami.. bisnes on9..itu je caranya..lgpun dgn pngalaman yg ada dlm bidang pmasaran aku fikir y not buat bisnes..sejak dr tu la aku berbisnes,sekadar kepuasan hati mlengkapkan ms..thanks pd mr.sweetheart bg keizinan utk aku berbisnes..alhamdulillah.. xpela x dpt keje d ofis n site spt dlu,keje kt umh pun ok jgk..alhamdulillah..alhamdulillah.. biarpun ade sesetengah pandangan hamba Allah yg x bpuashati,xpela..xbleh nak memuaskan hati org n susah nak memuaskan hati org lbih2 lg yg berperangai buruk sangka dan berperasaan hasad dengki..
Kalo fikirkan pandangan manusia yg mementingkan dunia memang sampai bila2 akan berkata2 lebih2 lagi apabila "dia" x bpuas hati dgn kita..confirm "dia" akan sentiasa amik berat tentang kita.. xpela,nak buat camne,nak tutup mulut "nya" xbleh,biarkan dia berkata2.. aku akan kate " i x kesah, ... ade aku kesah"..
Kadang2 terfikir kenapa nak amik tahu sgt pasal kami? Kami ni istimewa sangat ke pada kamu? Xsuka tgk kebahagiaan kami ke? Biarkanlah kami dengan cara kami,doa2kan kami sentiasa dmurahkan rezki n sentiasa bahagia..xperlu irihati,cemburu, pada kami sebab kami xde pe2 istimewa pun... kami hidup nak dapatkan keredhaan Allah,Allah dah bg petunjuk pd kami akan tujuan hidup sebenar..kami x mharapkan pujian dr manusia,x mharapkan belas ehsan dari manusia... cuma mharapkan kberkatanNya..kami mahu mngejar dunia n juga akhirat..kejar dunia utk bramal,utk mcari keredhaanNya.. insyaallah..semoga Allah tetapkan dan luruskan pjalanan kami d jln yg benar..aamiin...

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails