Followers

fb followers

私のブログへようこそ

myspace comments

myspace comments

Percaya kpd Tuhan,Bsyukur bhw manusia slalu dberikan yg tbaik,sesuai yg dlakukan oleh manusia itu sendiri, x perlu bkeras hati,DIA akan mberikan dsaat yg tepat apa yg hambaNya perlukan, Tidak harus dsaat ini,masih ada esok hari.....

01 February 2011

Krisis Politik d MESIR

Actually,d dalam konflik masa depan politik Mesir skrg ni cuma bgantung pada angkatan tentera mereka .. Percayalah,jika pihak tentera ambik keputusan dengan tidak menyebelahi pemerintah yg kejam n bkerjasama dengan rakyat confirm keadaan tak seperti seburuk ini dan confirm dpt mnyelesaikan keadaan ni..
BUT..The prolem is now, macamane tentera mesir nak buat keputusan utk tak mnyebelahi pemerintah sedangkan kepimpinan tentera Mesir ni terlalu dipengaruhi Amerika Syarikat!!! Washington,penyokong Hosni Mubarak adalah menjadi PENYUMBANG KEWANGAN YANG BESAR bg kelengkapan tentera Mesir ... Thats y la ia mnjadi penghalang pada tentera Mesir untuk menjadi peranan sbg pelindung masa depan Mesir....Tp dalam rusuhan d Mesir ni,nk dbandingkan anggota tentera dgn polis, x macam polis,anggota tentera lebih bsabar dgn mbiarkan penunjuk perasaan mnyatakan kemarahan mereka pada rejim Hosni Mubarak....
Kesabaran manusia ni ada batasnya...penduduk2 arab dh ilang sabar selepas puluhan tahun mhimpit masalah kmiskinan dan pengangguran.. Pemimpin mereka memang SELFISH!!!.. yela, senang2 je merompak harta negara utk kepentingan diri, plak tu masalah rasuah yg kronik!!
Rata2 penduduk2 arab mmg x puas ati dgn kadar kemiskinan dan pengangguran yg tlalu tinggi dsbabkan dasar ekonomi yg mmg tak cekap n rasuah yg bleluasa... x hairan la penduduk2 arab mharapkan kbangkitan smula sbg pmulaan pemerintah yg baru, dengan cara ni saje dpt memberi amaran pd diktator arab tu...
Hosni Mubarak skrg ni dah smakin hilang taring dah,sbnrnye dia tdesak nak ptahankan kuasanya lps tunjuk perasaan btukar jd lbih ganas bila dia umumkan plantikan kabinet barunya.dia ingt dgn cara tu dia dpt mtenteramkan rakyat tp jadi lebih teruk dari tu adalah...rakyat buat protes besar2an lagi..Hosni Mubarak skrg ni dah dlm keadaan tlalu lemah n hakikatnya mmg dh dsedari rakyat,xde yg bleh mhalang mereka drpd trus bdemonstrasi sehingga dia jatuh tsungkurrrrr....
Bagai jatuh di timpa tangga bagi Hosni Mubarak juga,ye la,..bila rakyat sudah mula bangkit menentang dia,sahabat baik dia macam presiden amerika, wat derk je siap senyap x tkate n x bg sokongan 100%,siap kate "Mubarak perlu mlakukan perubahan demi rakyat" n juga siap mgkritik lagi pada dia ...ksian....cuma kawan baik dia presiden israel confirm la amik berat sbb dah mmg strategi org israel nak memusnahkan negara islam..caranya presiden israel ni hantar senjata n gas asap bbahaya utk mnyuraikan tunjuk perasaan kepada kerajaan Hosni Mubarak...tp ia tidak dpt mberi kesan pada rakyat jd takut malah akan makin mjadi marah n semakin berani menentang demi agama bangsa dan negara mereka...
So,pleaselah presiden Hosni Mubarak, dengarlah rintihan hati rakyat,trimalah kelemahan n kekalahan anda..anda pun sudah lama memerintah,30tahun..bg la plak kat pemerintah baru, dan bagilah juga pemerintah baru tu dr golongan2 muda.. mereka memerlukan pemerintahan yg baru yg bleh menjamin kehidupan n keamanan untuk negara...anda patut sedar bila ini tjadi,bukan mpertahankan n menegakkan benang yg basah!!kalo anda still lg dengan keangkuhan anda, x mustahil anda akan melihat sendiri anda tetap akan TUMBANG jua!!!
ALLAHUAKHBAR!!!!!!!!!!!!!







LinkWithin

Related Posts with Thumbnails