Followers

fb followers

私のブログへようこそ

myspace comments

myspace comments

Percaya kpd Tuhan,Bsyukur bhw manusia slalu dberikan yg tbaik,sesuai yg dlakukan oleh manusia itu sendiri, x perlu bkeras hati,DIA akan mberikan dsaat yg tepat apa yg hambaNya perlukan, Tidak harus dsaat ini,masih ada esok hari.....

24 March 2011

-Doa Keamanan

21 March 2011

week 12

~length
2 in | 5 cm
~weight
0.5 oz | 14 g

Despite being a super-dooper grower, your little Einstein’s body is still far behind the astonishing growth of their amazing brain. In other words, your baby is still a bobble-head, as their massive noggin' comprises 30% of their entire body mass!

Bobblehead aside, your little lollipop's neck is up to the challenge and straightening out quite nicely as can be seen by their little chin lifting off of the chest.

Your baby is also actively rehearsing “breathing” by inhaling and exhaling amniotic fluid (ew!) to prepare the lungs for future air respiration.

The big news: your little poop-n-pee factory is now up and running!

Don't worry, most of the liquid waste wends it way down to your bladder, just adding to your million-times-a-day rides on the porcelain pony.

The solid waste - aka their first baby poop is just starting to build up in their intestine (it's a super-slow build-up, since it's all derived from liquid blood) in preparation for that tarry black meconium newborn poop.

Along with all the lovely poop-n-pee talk, we thought you'd like to know that your baby now pees into their amniotic sac and then inhales it through their mouth and nose.

YUCK! Not to worry, their urine is completely sterile and harmless, no matter how gross it seems.



MENGUMPAT DAN MEMFITNAH (peringatan utk diri sendiri juGek!!)..

Allah SWT mencela orang yang mengumpat bagaikan memakan bangkai:

Janganlah setengah kamu mengumpat yang lain. Sukakah salah seorang kamu memakan daging saudaranya yang telah mati (bangkai)?
(Quran surah al-Hujurat, ayat 12)

RasulAllah SAW bersabda;
Setiap muslim haram darah, harta dan harga dirinya atas muslim yang lain.

Baginda SAW juga bersabda;
Takutlah mengumpat. Ia lebih buruk daripada zina. Lelaki berzina lalu bertaubat, maka Allah menerima taubatnya. Sedangkan Allah SWT tidak mengampuni orang yang mengumpat sebelum orang yang diumpatnya memaafkannya.

Juga Baginda SAW bersabda yang maksudnya;
Mengumpat itu menuturkan keburukan kepada saudaramu samada badan, nasab, perbuatan, ucapan, agama, dunia, bahkan baju, selendang atau tunggangannya.

Hingga sesetengah orang yang terdahulu berkata, “Jika kau katakan pakaian; Pakaian sifulan kebesaran atau kekecilan (pakaiannya kecil atau besar), itupun termasuk mengumpat. Apa lagi jika kau sebut sesuatu yang menyakitkannya”.

Diriwayatkan bahawa seorang perempuan yang pendek telah datang kepada RasulAllah SAW untuk sesuatu keperluan. Setelah dia beredar, Aisyah r.ha berkata, “Wah, pendeknya dia!” Segera RasulAllah SAW berkata, “Engkau telah mengumpat wahai Aisyah!” Telah bersabda RasulAllah SAW;
Jangan kalian mengumpat. Didalamnya terdapat tiga keburukan; Doanya tidak dimakbulkan, kebaikannya tidak diterima, dan akan ditimpakan kepadanya keburukan orang yang diumpat.

Baginda RasulAllah SAW bersabda dalam mencela tukang fitnah;
Manusia terburuk dihari kiamat ialah bermuka dua. Iaitu tukang fitnah. Dia datang pada mereka dengan suatu muka, dan datang pada yang lain dengan muka yang lain pula. Sesiapa yang bermuka dua didunia, (maka) dihari kiamat (dia akan) berlidah dua dari api.

Telah berkata Ka’ab ra., “Kubaca sebahagian kitab – Barangsiapa yang mati bertaubat dari mengumpat, (maka) dia orang terakhir yang akan masuk syurga. Barangsiapa yang mati (dalam keadaan) membiasakan mengumpat, (maka) dia orang yang pertama masuk neraka”. Allah SWT berfirman;
Celakalah untuk tiap-tiap orang pengumpat dan pencela.
(Quran Surah Al-Humazah, ayat 1)

Wajiblah bagi orang yang mengumpat menyesal dan bertaubat agar keluar dari hak Allah. Kemudian meminta halal atas kezalimannya terhadap orang yang diumpat. Telah bersabda RasulAllah SAW;
Sesiapa yang mengumpat saudara muslimnya, Allah SWT akan memindahkan muka keduburnya pada hari kiamat.

Rujukan:
Terjemahan Kitab Mukashafah Al-Qulub, karangan Imam Al-Ghazali.

p/s: SAMA2 KITA BeRINGAT N RENUNG-RENUNGKAN.. PEACE !! :)


14 March 2011

Alhamdulillah!!!


alhamdulillah,dlm sehari 2 ni i was getting healthy.....pening2 tu ade lagi,tp kalo pening teramat tu la sampai sume keje x leh buat.. thnks 2 mr sweetheart coz sepanjng masa 'x sihat' ni sume keje umah mr sweetheart yg buat tmasukla my mkn pakai..:).. cuma kemas umah je la failed! hehe..tp bab2 masak mr sweetheart mmg terror!! azyu mhargainya bang..hehe..wat ms skrg ni jarang masak sbb bau bawang2 pun dh jadi pening kpale..baunye pun dh rs nak muntah..dats y wat ms ni kalo nak msak,cuma masak yg ringan2 je,tak pun mr.sweetheart yg buat sume...

hmm..smlm first time mkn daging kancil goreng,mmg sedap! hingga mjilat jari!! dapat katne daging kancil?!! sbnrnya camni,pada suatu petang yg redup..tetiba telefon bbunyi...
" ello.tgh wat pe yang?"...
"tgh tgk tv sAMbil baring2 lor bang"...
"yang,nak makn daging kancil x?"...
"daging kancil?"...(tgh fikir mcmane rupa daging kancil..).."hmm bleh jgk,sedap ke bang"
"ntah,abg pun x penah rasa,kalo azyu xnak, abg nak bagi kat abg jang"
"nak la,nak try rasa..."
"ok yang"...

smpai umah......
" ni dia daging kancil yang"
"ni ke? lor,ingat dah masak......"
"nak msk pe ek yang"
"ala,goreng je lor"
"k,abg nak bersihkan dlu daging ni,kita mkn byk ni dlu.kan byk2 x abis"..
"hmmm..."

lps mr sweetheart siap2 bersih n letak kunyit then dia pun goreng...
dh siap sume mr sweetheart ajak rasa..

"sedapnya bang!"
"a'aah..sedapla plak..hehe..rugi plak goreng skit.." (sama2 gelak)
"esok abg goreng ag neh"
"ok2..hehe... thnks bang.sedap..."

hmm.. mmg sedap sangat,smlm mmg x puas g mkn..hehe..



LinkWithin

Related Posts with Thumbnails