Followers

fb followers

私のブログへようこそ

myspace comments

myspace comments

Percaya kpd Tuhan,Bsyukur bhw manusia slalu dberikan yg tbaik,sesuai yg dlakukan oleh manusia itu sendiri, x perlu bkeras hati,DIA akan mberikan dsaat yg tepat apa yg hambaNya perlukan, Tidak harus dsaat ini,masih ada esok hari.....

10 March 2010

Asam pedas ooo la laa...

Arini makan nasi lauk asam pedas kegemaran i plak..hehehe...hubby pun ske jgk asam pedas ni..
hmm...kalau masak asam pedas ala2 azyu ni senang je...hehehe...
Bahan2 pertama: bwg cina 1 1/2 bj,bwg putih 3ulas, kunyit idup 1batang bsrnye ala2 jari telunjuk,cili padi 7-10bj,lengkuas sebesar ibu jari n tak lupe belacan sesuka rase(semua tu dtumbuk hancur,tp kalo nak cpt care modennye blender je la..tp nk best tumbuk lesung r).. 2 bhn lagi serai(dtumbuk) n yang paling penting 1 ag daun kesum.....
Bahan2 kedua: ikan kerisi,bendi n asam keping


Yg pertama, didihkan air.. kemudian masukkan serai n bahan2 yang telah di tumbuk or dikisar dalam periuk tadi....bila dah mgelegak masukkan daun kesum... then masukkan garam secukup rs..



Ini ialah ikan kerisi,bendi n asam keping yang telah sedia mnunggu utk dmasukkan dalam periuk..



Masukkan ikan kerisi....................................................................


Then, masukkan pula bendi................................................................


Then barula asam keping.................................................................


Then barula masukkan perasa knorr secukup rase........ siap.....


asam pedas............................................................


lauk sampingan..... udang goreng kunyit


sampingan lagi,...'senangi' goreng........................


haaa....yang paling best...belacan,,kalo takde belacan, budu lagi best..hehehe (tp hidangan arini tak sesuai letak budu)

And lauk sampingan (lauk wajib) jugak untuk akhtar iman n ibu n jgk abah... sup sayur campur....

2 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails