Followers

fb followers

私のブログへようこそ

myspace comments

myspace comments

Percaya kpd Tuhan,Bsyukur bhw manusia slalu dberikan yg tbaik,sesuai yg dlakukan oleh manusia itu sendiri, x perlu bkeras hati,DIA akan mberikan dsaat yg tepat apa yg hambaNya perlukan, Tidak harus dsaat ini,masih ada esok hari.....

09 October 2009

AHMAD AKHTAR IMAN 2 (waktu dilahirkan)


Masa baby akhtar iman dilahirkan,...Ya Allah,i felt so depressed coz on that time no one can help me..Waktu berpantang tggl umah mak abah..sebnrnye aku tak nak nyusahkan mak coz mak kena jg arwah nenek coz arwah nenek tak berape sihat.. Mak tpakse kena sediakan makan minum nenek,aku n keluarga..mak terpakse jugak kena layan arwah nenek,..yela..mungkin nenek pun rase ttekan dengan kshtn dia,macam2lah ragam untuk dberi perhatian lebih dari anak2nya..nak tak nak mak kenala lyn arwah.. kesian jugak kat mak, that's y aku kena wat ape2pun sendiri,mandi n basuh 'uk uk' baby sume aku kena blaja wat sendiri sepanjang waktu pantang. Anak sulung,my first experience..nak tak nak kena wat jugek..Sampaikan berbarut,bertungku waktu berpantang tu hanya bleh dibilang dengan jari. cuma rajin pun waktu madi balik trg coz waktu dia blk je aku bleh minta tolong n ringan skit la beban,blehla nak rehat2.tu pun hari minggu je..tapi biasenya waktu ketiadaan madi aku memang jarang nak bertungku n berbarut ni,ye la..asyik kena layan baby,baby asyik nangis je, pagi petang siang n mlm,tido x nak,kejenye asyik menangis je..(asyik nangis dari awal lahir sampaila umur 8bulan)..bayangkanla.. Kalau tido pun sekejap je,..muntah ikut hidung sampaikan aku tak bleh nak tido nak kena perhatikn dia takut2 dia lemas..Bila diremindkan balik,Allah saja Yang Maha Mengetahui keadaan aku ketika itu...

waktu tu plak,ada je masalah menimpa, bukan masalah ape,cuma rase tertekanlah skit sampai aku hampir2 menghadapi masalah kemurungan..asyik menangis je..aku pun tak tau nak cakap camne..hanya orang yang hadapi masalah ni je yang tahu..berita2 yang mnyakitkan hati aku mambuatkan aku betul2 rase tertekan coz waktu tu aku tak tahu nak luahkan pada sesiape melainkan memendam rase dlm hati,..tp taklah teruk sangat coz aku bleh kawal lagi diri aku..sampai sekarang pun ianya masih tersimpan di hati.. 

berbalik pada pantang tadi, aku bedal aje ape yang ade di depan mata, kalau mak takde depan mata,aku makan je,tp kalau dia ade kena coverlah..Pernah aku kena marah coz makan mknn yg tak bleh dmakan dalam pantang..hehe..ssebakul tu kena marah dek abah..kalau btungku plak,tunggu suam2 dulu baru nak guna.. paling tak leh lupa waktu pantang, arwah nenek slalu marahkan aku coz asyik bjalan ke sini ke mari,naik turun tangga, kadang2 naik tension aku aku dengar arwah membebel, nak wat camne,terpakse coz baby asyik 'uk uk' je, menangis n macam2 ragamnye, so aku terpakse basuh 'uk uk', mandikan dia,dukung n pujuk dia jgn nangis coz tak tau nak watpe nak suh dia diam n tido.. hmm..terpakse pekakkan telinga je..kalau ingatkan balik, tension n macam2 ade waktu tu, nak wat camne wrong time aku...

sebulan lebih lepas pada tu arwah nenek meninggal..aku baru je lepas pantang dalam beberape hari n minggu pertama aku ikut madi pulang ke kemaman...pulang terengganu tapi tak sempat tgk arwah dikebumikan..teringat bila waktu aku kena bpantang umah mak mertua seminggu, aku jumpa nenek sebelum brangkat, lepas dia salam ngan aku n madi dia terus menangis.. Aku cakap kat arwah,"tok,yu tak g lame pun umah 'cik', tok jgn la nangis..nape tok nangis?" arwah tak kate ape tp cuma mnangis..aku ingatkan arwah saje mnangis coz fkr sunyi ke ape ke...waktu tu lebih kurang seminggu lebih sebelum arwah meninggal. Yang paling aku rase terkilan sebelum btolak balik kemaman, aku singgah sebentar umah mak abah dulu, bila waktu nak salam ngn arwah,masuk bilik tp tgk arwah tido, so taknaklah ganggu dia. kami pun balik..2,3 ari d kemaman mak bagitahu tok mninggal..terkilan la jugak coz tak sempat bersalam n minta maaf pada arwah..sampai sekarang bila teringat rase sebak..aku berdoa semoga arwah dapat memaafkan segala kesalahan aku tak kirala samada sedar@tidak tersilap cakap ke, terkasar bhs ke atau ape2pun, semoga arwah maafkan aku..

Sempat jgek dia lihat cicit dia ni.. 2,3 ari sblm di tahan di wad kira2 seminggu sebelum bsalin arwah pernah kate, sempat ke tak arwah dapat tengok cicit dia ni..aku marahkan dia nape cakp camtu..mestilah sempat....akhirnya arwah sempat jugak tengok cicit dia ni... Semoga arwah ditempatkan di sisi orang2 yang beriman..amin...Al Fatihah...

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails