Followers

fb followers

私のブログへようこそ

myspace comments

myspace comments

Percaya kpd Tuhan,Bsyukur bhw manusia slalu dberikan yg tbaik,sesuai yg dlakukan oleh manusia itu sendiri, x perlu bkeras hati,DIA akan mberikan dsaat yg tepat apa yg hambaNya perlukan, Tidak harus dsaat ini,masih ada esok hari.....

26 January 2017

“ Apakah kamu mengira KAMI akan membiarkan kamu berkata kami beriman sedangkan kamu belum diuji?…”

Ada orang yang sembahyang 5 waktu sehari semalam, bangun tengah malam bertahajjud, puasa bukan di bulan Ramadhan sahaja, bahkan Isnin, Khamis dan puasa sunat yang lain.
Tapi, hidup mereka biasa sahaja. Ada yang susah juga.
Kenapa?
Dan bagaimana pula orang yang seumur hidup tak sembahyang, puasa pun tak pernah, rumahnya tersergam indah, kereta mewah menjalar, duit banyak, dia boleh hidup kaya dan mewah.
Bila kita tanya, apa kamu tak takut mati?
Katanya, alah, orang lain pun mati juga, kalau masuk neraka, ramai-ramai. Tak kisahlah! Sombongnya mereka, takburnya mereka.
Kita tahu bahawa, sesiapa yang berbuat baik, taat kepada ALLAH akan dipermudahkan jalan kehidupannya, tetapi kita lihat, kawan kita ini tidak solat, tetapi bisnesnya menjadi, kita pula hidup dengan penuh cabaran dan duga.
Kita juga tahu bahawa, ISLAM ini agama yang benar, tetapi kita sering melihat orang-orang yang bukan ISLAM itu lebih berjaya, dan ummat ISLAM tertindas dalam kehidupan sempit lagi derita.
Kenapa begitu?
Adakah anda tahu apa itu istidraj?
Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud:
“Apabila kamu melihat bahawa Allah SWT memberikan nikmat kepada hambaNya yang selalu membuat maksiat (dosa) ketahuilah bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh Allah SWT”.
(Diriwayatkan oleh: At-Tabrani, Ahmad danAl-Baihaqi)
Istidraj ini adalah satu kalimah, yang sering menunjuk kepada keadaan seseorang itu yang terus dilimpahkan rezeki dan kejayaan yang melimpah ruah dalam kehidupannya, walaupun dia bukan hamba ALLAH yang taat, malah seorang pembuat maksiat yang tegar.
Kenapa mereka ini dinamakan manusia yang mendapat istidraj?
Istidraj adalah, apabila ALLAH memberikan kejayaan, harta kekayaan, rezeki yang melimpah ruah untuk manusia itu menjadi lebih jauh dariNya.
Biasanya, manusia yang mendapat istidraj ini adalah mereka yang tidak berusaha menjalankan ISLAM dalam kehidupan, juga tidak berusaha mengenali ALLAH SWT.
Contoh manusia yang mendapat istidraj ini banyak. Kita lihat contoh yang mudah. Qarun.
Apakah anda kenal kepada Qarun?
Dia ini adalah seorang manusia yang teramat kaya. Diriwayatkan bahawa, kotak yang mengisi kunci kepada gedung-gedung perbendaharaannya tidak mampu diangkat oleh orang-orang yang kuat. Hal ini hendak menyatakan betapa kayanya dia.
Kisah Qarun terdapat di dalam Al-Quran. Hartanya melimpah ruah. Segala perniagaannya menjadi. Segala pelaburannya mengembang. Hartanya makin hari makin bertambah, sedang yang bertambah semalam tidak pula luak digunakan.
Tetapi bila Nabi Musa cuba mengingatkannya berkenaan semua kekayaannya itu datang daripada ALLAH, maka Qarun dengan angkuh menjawab,
“ Tidak, semua ini adalah hasil dari ilmuku”
Lihat. Lihat apa kata Qarun. Tidak, semua ini adalah hasil dari… ILMUKU. Dia nyata semakin jauh dari ALLAH, walaupun kekayaannya menjadi, rezekinya melimpah ruah dan sebagainya. Dia saban waktu memperlekehkan pengikut-pengikut nabi Musa yang terdiri dari orang miskin dan hamba.
Apakah pengakhiran Qarun? Dia akhirnya ditenggelamkan ALLAH ke dalam bumi dengan seluruh hartanya. Kisah ini terdapat di dalam Al-Quran.
Nah… Apakah itu yang kita mahu?
Marilah kita berfikir sejenak, apakah yang akan timbul di dalam hati kalian apabila kalian ini jenis yang melazimi dosa-dosa, melakukan maksiat, kemudian kalian berjaya di dalam peperiksaan atau perniagaan. Apakah yang agaknya akan timbul dalam jiwa orang tersebut?
Rasanya, mesti 99% akan merasa begini, “ Tengok, aku tak solat pun berjaya. Siapa kata solat tu bawa kejayaan?”
Apakah yang akan terjadi kepada anda ketika itu? Anda berjaya, tetapi anda semakin jauh dari ALLAH. Itulah istidraj.
Maka janganlah merungut dan gusar bila kita tidak berjaya. Teruskan berusaha dan cuba lagi. Hubungan keimanan kita dengan ALLAH itulah yang perlu dijaga. Jika kita berjaya membina hubungan keimanan yang baik, insyaALLAH, datanglah badai apa sekalipun, kita akan mampu melaluinya.
Sebenarnya ALLAH suka menguji hamba-hambaNya yang beriman. Terdapat lagi satu kisah yang mana:
Terdapat dua orang nelayan. Seorang penyembah berhala, dan seorang lagi muslim yang taat kepada ALLAH. Ketika menebar jala, yang menyembah berhala menyebut nama berhalanya, manakala yang muslim membaca bismillah. Bila jala diangkat, yang menyembah berhala mendapat banyak ikan, manakala yang muslim, hampir sahaja tiada ikan untuknya pada hari itu.
Malaikat yang melihat keadaan itu bertanya kepada ALLAH.
“ Ya ALLAH, apakah yang telah berlaku? HambaMu yang menyekutukanMu, KAU berikan dia rezeki yang banyak, sedangkan hambaMu yang menyebut namaMu, KAU tidak memberikan DIA apa-apa”
ALLAH menjawab,
“ Yang menyekutukanKu, tempatnya memang sudah pasti NERAKA. Maka apalah sangat rezeki yang pasti akan hancur itu jika Kuberikan kepadaNya? Tetapi HambaKu yang beriman itu, AKU hendak mengganjarkanNya syurga, maka AKU suka mengujinya untuk melihat kebenaran imanNya”
Nah, jangan anda kecewa bila diuji, tidak berjaya di dalam peperiksaan walaupun sudah berusaha, gagal dalam perniagaan walaupun kemas menyusun strategi. Itu semua adalah sebahagian dari ujian ALLAH. ALLAH menguji hanya untuk mereka yang dikasihi. Bukankah ALLAH SWT ada berfirman,
“ Apakah kamu mengira KAMI akan membiarkan kamu berkata kami beriman sedangkan kamu belum diuji?…”
Jika gagal terhadap satu-satu perkara, itu perkara itu. Anda masih belum gagal dalam kehidupan. Teruskan usaha, selagi nyawa masih ada. InsyaALLAH ALLAH akan memberikan sesuatu yang bermakna kepada anda. Bersangka baiklah kita kepada PENCIPTA kita.
Maka sebenarnya, bila hidup kita digegarkan dengan masalah, hendaklah kita rasa bersyukur. Tandanya, ALLAH masih lagi dekat dengan kita. Ujian adalah tanda kasih sayang dan perhatianNya kepada kita.
Mustahil kita suka senang sebentar di dunia, di akhirat yang kekal abadi nanti anda merana. Anda mahukan istidraj? Tentunya Tidak Kan..
Rasanya, persoalan begini selalu bermain difikiran sesetengah orang. Sebab itulah, muhasabah diri itu penting. Untuk kita sentiasa periksa bagaimanakah hubungan kita dengan ALLAH SWT.
Aku berdosa, tetapi aku berjaya…. Berhati-hatilah kita agar jangan sampai lafaz itu, atau lafaz-lafaz yang membawa maksud serupa itu terkeluar dari mulut kita.
Untuk sama-sama mendapat muhasabah, kadang-kadang terlupa & kurang bersyukur dengan nikmat yang Allah s.w.t. telah berikan.
#samasamakitamuhasabahdiri
#peringatanuntukdirikusendiri
#akuhambayangberdosamemerlukankeampunandariNya

27 November 2016

Our Dates ☺☺☺❤❤madi azyu

  1st time jumpa raya aidilfitri pertama 2004, kalo kira pjumpaan pertama sebenarnya kami dah lama, masa zaman skolah rendah kami satu group ms pemilihan hoki daerah, i x brape kenal mr.sweety yg mana satu..so,x kira lah d zmn itu😂😂
  1st time dating raya aidilfitri 2005, Bfore dat penahla dating,tapi dating ramai2,geng2 dia n adik2 join skali g berkaraoke n makan2..
Ber Bf/Gf Dis 2005 tu pun dgn bersyarat.berboipren/gelpren dalam talian je sbb kami sorang duk Ganu sorang duk Jb. Jumpe pun boleh bilang ngan jari je sbbnye bila balik Ganu cuti 2,3ari je.jumpa g mkn skali dua je tu pun skjap2,nk borak lama2 pun x sempat.. Tapi..adalah skit masalah dlm hubungan kami. Akhirnya Betul2 terima dan serius ngan mr.sweety ni APRIL 2006. Lepas tu awal MEI 2006 letak jawatan d JB permintaan dr mr.sweety n mak..balik Ganu,Keje d Ganu..
  AUGUST 2006 kami bertunang dan MEI 2007 kami pun berkahwin.. So begitulah perjalanan hubungan kami.. Dalam sepanjang perkenalan kami,kami bercinta dengan orang lain dulu,lepas broke up dgn pasangan memasing,tak lama lepas tu Allah titipkan psahabatan kami menjadi satu prasaan cinta. Terbuka hati utk menerima seadanya, sama2 belajar dr kesilapan sbelum ni,sama belajar berubah sebelum mneruskan hubungan ini..
  Inilah perjalanan jodoh kami untuk masa ini.. Akan datang kami xtau sebabnya manusia kan selalu berubah,cuma kami berusaha untuk kekalkan n tambahkan kasihsyg,cinta dan kebahagiaan hingga ke akhir hayat kami.. Kami berharap dan sentiasa berdoa moga Allah kekalkan jodoh kami hingga ke jannahNya insha allah..aamiin..

 Smenjak kau HADIr dlm hidupku..tiada lg keresahan,kau MENGETUK pintu hatiku,tanpa ku sedari telah ku izinkan,..Kau yang bnama cinta,kau yg mberi rasa,Kau yg ILHAMkan BAHAGIA hingga aku rasa INDAH..

#semoga_Allah_panjangkan_jodoh_kami_dunia_akhirat
#inshaallah_aamiin
#jodohpertemuanditanganAllah


26 July 2016

SEJARAH TELAH MEMBUKTIKANNYA..

Siapa kata Firaun tidak boleh dikalahkan ? Bukankah ia telah kalah ditangan Nabi Musa as.

Siapa kata Abu Jahal tidak boleh dikalahkan ? Bukankah ia telah tewas ditangan Nabi Kita Muhammad saw.

Siapa kata Rom dan Parsi ( kuasa besar dunia ) tidak boleh dikalahkan ? Bukankah kuasa besar itu tersungkur mencium bumi ditangan Saiyidina Umar al Khattab Ra.

Siapa kata benteng Kostantinapel tidak boleh diruntuhkan ? Bukankah Sultan Muhammad al Fateh telah berjaya menawan dan meruntuhkannya .

Siapa kata tentera Solib tidak boleh dikalahkan ? Bukankah ia telah ditewaskan oleh Sultan Salahuddin al Ayyubi .

Siapa kata Beruang Merah Soviet Union tidak boleh dikalahkan ? Bukankah mereka telah dihalau keluar dan dikalahkan oleh Mujahidin Afghanistan .

Siapa yang kata Musuh Allah tidak boleh dikalahkan ?

Sejarah Kegemilangan Islam telah mengemuka jawapan yang jelas bahawa kebhatilan pasti hancur .

Via : Zul Ihsan

Note: 
Sabda Rasulullah SAW
"bagaimana keadaan kamu dgn amalan2 kamu maka begitulah keadaan pmerintah yg akan dletakkan ke atas kamu"
Kalo kita nak islam itu kuat,kalo kita mahukan kemenangan n mahu kembalikan kegemilangan islam ,kita sbg rakyat kena kembali pd landasan islam..KEMBALI pd landasan Islam, insha allah,kita akn menang..

14 July 2016

Ahmad Ashaz Yaseen 1st besday

Finally, u've got a Whole Number as ur Age. Happy 1st Birthday syg!!
Ahmad Ashaz Yaseen, Ibu,abah,abg akhtar iman & abg ayman muslim love u so muchhh to d moon n back n then to infinity n beyond!!!😍Happy Birthday Syg!
#Weloveumorethanwordscansayalwaysandforever 😘😘😘💕💕
#ahmadashazyaseenturnsone
#babyforeverliving💕
#12JULY2016
















27 May 2016

Nota Kami Zaman Bercinta

Kenangan kami sebelum kawen,kami mencatat apa2 je luahan dlm nota ni..tiap kali tbace sama2 tsengih2 malu2 kucing
Ni sebahagian dari nota2 kami..✌✌💕💕

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails